Obecné zastupiteľstvo vo Vlkase na základe zákona SNR č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov, vydáva pre katastrálne územie obce Vlkas
tento
Štatút obce Vlkas
Časť I § 1 Úvodné ustanovenie
- Štatút obce Vlkas upravuje postavenie a pôsobnosť obce, práva a povinnosti obyvateľov obce, základné zásady hospodárenia, nakladanie s majetkom obce. Ďalej postavenie a pôsobnosť obecného zastupiteľstva, starostu a ďalších vytvorených orgánov obecnej samosprávy. Vnútornú štruktúru týchto orgánov, deľbu práce medzi nimi, formy a metódy ich práce, rieši širšie vzťahy obce symboly obce a udeľovanie odmien.
- Štatút obce Vlkas je základným normatívno-právnym a organizačným predpisom obce.
§ 2 Postavenie obce
- Obec je samostatný samosprávny územný celok Slovenskej republiky. Združuje osoby , ktoré majú na jej území trvalý pobyt. Zmeny územia obce možno vykonať len v súlade s osobitnými právnymi predpismi.
- Obec je právnickou osobou, ktorá za podmienok ustanovených zákonom samostatne hospodári s vlastným majetkom a s vlastnými príjmami.
- Základnou úlohou obce pri výkone samosprávy je starostlivosť o všestranný rozvoj jej územia a o potreby jej obyvateľov.
- Obec má právo združovať sa s inými obcami v záujme dosiahnutia spoločného prospechu.
- Názov obce alebo jej časti – na návrh obce určuje alebo mení vláda Slovenskej republiky. Názov obce možno zmeniť len so súhlasom obce.
- Obec má právo na vlastné symboly. Symboly obce sú erb obce, vlajka obce, pečať obce. Právnické osoby zriadené alebo založené obcou, iné právnické osoby a fyzické osoby môžu používať symboly obce len so súhlasom obce.
- Erb obce Vlkas má túto podobu:modrom štíte v zlatej pažiti stojaci zlatovlasý a zlatobradý svätý Ján Krstiteľ v zlatom odeve, s pravicou nad hlavou na pažiti stojaceho stieborného obráteného Baránka Božieho držiaceho za sebou zlatú krížovú žrď so striebornou, lastovičím chvostom zakončenou kruhovou so znamením červeného heroldského kríža, vľavo zlatý, bezlistý, z pažite vyrastajúci strom. Vlajka obce Vlkas pozostáva zo siedmych pozdĺžnych pruhov vo farbách bielej (2/9), modrej (1/9), žltej (1/9) a červenej (1/9), žltej (1/9),modrej (2/9) a bielej (2/9). Vlajka má pomer strán 2:3 a ukončená je tromi cípmi, t.j. dvoma zástrihmi siahajúcimi do tretiny jej listu.Pečať obce Vlkas je okrúhla, uprostred s obecným symbolom a kruhopisom OBEC VLKAS. Pečať má priemer 35 mm, čo je v súlade s domácimi zvyklosťami a predpismi o používaní pečiatok s obecnými symbolmi. 8.Obec označuje erbom obce a vlajkou obce budovu, ktorá je sídlom orgánov obce, zasadaciu miestnosť obecného zastupiteľstva a úradnú miestnosť starostu obce. Symboly obce Vlkas sú v prílohe štatútu.
§ 3 Obyvatelia obce ich práva a povinnosti
- Obyvateľom obce je osoba, ktorá má na území trvalý pobyt.
- Obyvateľ obce sa zúčastňuje na samospráve obce. Má právo najmä :
- voliť orgány samosprávy obce a byť zvolený do orgánu samosprávy obce,
- hlasovať o dôležitých otázkach života a rozvoja obce,
- zúčastňovať sa na verejných zhromaždeniach obyvateľov obce a vyjadrovať na nich svoj názor a zúčastňovať sa na zasadnutiach obecného zastupiteľstva,
- obracať sa so svojimi podnetmi a sťažnosťami na orgány obce,
- používať obvyklým spôsobom obecné zariadenia a ostatný majetok obce pre verejné účely,
- požadovať súčinnosť pri ochrane svojej osoby a rodiny a svojho majetku nachádzajúceho sa v obci,
- požadovať pomoc v čase náhlej núdze.
- Obyvateľ obce sa podieľa na rozvoji a zveľaďovaní obce a poskytuje pomoc orgánom obce. V súvislosti s tým je povinný :
- ochraňovať majetok obce a podieľať sa na nákladoch obce, vykonávať menšie obecné služby organizované obcou, ktoré sú určené na zlepšenie životného prostredia, ekonomických podmienok a sociálnych podmienok obyvateľov obce a sú vykonávané v záujme obce,
- podieľať sa na ochrane a na zveľaďovaní životného prostredia v obci,
- napomáhať udržiavať poriadok v obci,
- poskytovať podľa svojich schopností a možností osobnú pomoc pri likvidácii a na odstraňovanie následkov živelnej pohromy alebo havárie v obci.
- Obec je povinná poskytnúť obyvateľovi nevyhnutnú okamžitú pomoc v jeho náhlej núdzi spôsobenej živelnou pohromou.
- Na správe obce má právo podieľať sa aj ten, kto :
- má na území obce nehnuteľný majetok alebo v obci platí miestnu daň alebo miestny poplatok,
- je v obci prihlásený na prechodný pobyt alebo dlhodobý pobyt,
- má čestné občianstvo obce.
§ 4 Samospráva obce
- Obec samostatne rozhoduje a uskutočňuje všetky úkony súvisiace so správou obce a jej majetku, všetky záležitosti, ktoré ako jej samosprávnu pôsobnosť upravuje osobitný zákon, ak takéto úkony podľa zákona nevykonáva štát alebo iná právnická osoba alebo fyzická osoba.
- Samosprávu obce vykonávajú obyvatelia obce :
- orgánmi obce,
- hlasovaním obyvateľov obce,
- verejným zhromaždením obyvateľov obce.
- Obec pri výkone samosprávy najmä :
- vykonáva úkony súvisiace s riadnym hospodárením s hnuteľným a nehnuteľným majetkom obce a s majetkom vo vlastníctve štátu prenechaným obci do užívania,
- zostavuje a schvaľuje rozpočet obce a záverečný účet obce,
- rozhoduje vo veciach miestnych daní a miestnych poplatkov a vykonáva ich správu,
- usmerňuje ekonomickú činnosť v obci, a ak tak ustanovuje osobitný predpis vydáva súhlas, záväzné stanovisko, stanovisko alebo vyjadrenie k podnikateľskej činnosti a inej činnosti právnických a fyzických osôb a k umiestneniu prevádzky na území obce,
- zabezpečuje výstavbu a údržbu a vykonáva správu miestnych komunikácií, verejných priestranstiev, obecného cintorína, kultúrnych pamiatok, pamiatkových území a pamätihodností obce,
- zabezpečuje verejnoprospešné služby, najmä nakladanie s komunálnym odpadom a drobným stavebným odpadom, udržanie čistoty v obci, správu a údržbu verejnej zelene a verejného osvetlenia, zásobovanie vodou, odvádzanie odpadových vôd, nakladanie s odpadovými vodami zo žúmp ,
- utvára a chráni zdravé podmienky a zdravý spôsob života a práce obyvateľov obce, chráni životné prostredie, ako aj utvára podmienky na zabezpečenie zdravotnej starostlivosti, na vzdelávanie, kultúru, osvetovú činnosť, záujmovo umeleckú činnosť, telesnú kultúru a šport,
- plní úlohy na úseku ochrany spotrebiteľa a utvára podmienky na zásobovanie obce, určuje nariadením pravidlá času predaja v obchode, času prevádzky služieb a spravuje trhoviská,
- obstaráva a schvaľuje územnoplánovaciu dokumentáciu sídelných útvarov a zón, koncepciu rozvoja jednotlivých oblastí života obce, obstaráva a schvaľuje programy rozvoja bývania a spolupôsobí pri utváraní vhodných podmienok na bývanie v obci,
- vykonáva vlastnú investičnú činnosť a podnikateľskú činnosť v záujme zabezpečenia potrieb obyvateľov obce a rozvoja obce,
- zakladá, zriaďuje, zrušuje a kontroluje podľa osobitných predpisov svoje rozpočtové a príspevkové organizácie, iné právnické osoby a zariadenia,
- organizuje hlasovanie obyvateľov obce o dôležitých otázkach života a rozvoja obce,
- zabezpečuje verejný poriadok v obci, nariadením môže ustanoviť činnosti, ktorých vykonávanie je zakázané alebo obmedzené na určitý čas alebo na určitom mieste,
- zabezpečuje ochranu kultúrnych pamiatok v rozsahu podľa osobitných predpisov a dbá o zachovanie prírodných hodnôt,
- plní úlohy na úseku sociálnej pomoci v rozsahu podľa osobitného predpisu,
- vykonáva osvedčovanie listín a podpisov na listinných,
- vedie obecnú kroniku v štátnom jazyku.
- Obec spolupracuje v záujme rozvoja obce s politickými stranami a politickými hnutiami s občianskymi združeniami a inými právnickými osobami, ako aj s fyzickými osobami pôsobiacimi v obci.
- Na obce možno zákonom preniesť niektoré úlohy štátnej správy, ako je ich plnenie týmto spôsobom racionálnejšie a efektívnejšie. S prenesením úloh na obec štát poskytne obci potrebné finančné a iné materiálne prostriedky.
§ 5 Všeobecne záväzné nariadenia
- Obec môže vo veciach územnej samosprávy vydávať nariadenia, nariadenie nesmie byť v rozpore s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, zákonmi a medzinárodnými zmluvami, s ktorými vyslovia súhlas Národná rada Slovenskej republiky a ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom.
- Vo veciach, v ktorých obec plní úlohy štátnej správy, môže vydávať nariadenie len na základe splnomocnenia zákonom a v jeho medziach. Také nariadenie nesmie byť v rozpore s Ústavou Slovenskej republiky, ústavnými zákonmi, medzinárodnými zmluvami, ktoré boli ratifikované a vyhlásené spôsobom ustanoveným zákonom, so zákonmi, s nariadeniami vlády, so všeobecne záväznými predpismi ministerstiev a ostatných ústredných orgánov štátnej správy.
- Nariadenie sa musí vyhlásiť. Vyhlásenie sa vykoná vyvesením nariadenia na úradnej tabuli v obci najmenej na 15 dní, účinnosť nadobúda pätnástym dňom od vyvesenia, ak v ňom nie je ustanovený neskorší začiatok účinnosti. V prípade živelnej pohromy alebo všeobecného ohrozenia, ak je to potrebné na odstraňovanie následkov živelnej pohromy alebo na zabránenie škodám na majetku, možno určiť skorší začiatok účinnosti nariadenia.
- Vyvesenie nariadenia na úradnej tabuli v obci je podmienkou jeho platnosti; okrem toho sa nariadenie zverejní aj spôsobom v obci obvyklým.
- Nariadenia musia byť každému prístupné na obecnom úrade obce, ktorá ich vydala.
|
Časť II. § 6 Financovanie obce
- Obec financuje svoje potreby predovšetkým z vlastných príjmov, zo štátnych dotácií, ako aj z ďalších zdrojov. Vlastné príjmy v rozsahu podľa osobitných predpisov sú
- príjmy z majetku obce a z majetku prenechaného obci do užívania (nájmu),
- výnosy z miestnych daní a z miestnych poplatkov,
- podiely na daniach v správe štátu,
- výnosy z pokút uložených za priestupky,
- iné príjmy.
- Obec môže na plnenie svojich úloh použiť návratné zdroje financovania a prostriedky mimorozpočtových peňažných fondov.
- Na plnenie rozvojového programu obce alebo na plnenie inej úlohy, na ktorej má štát záujem, možno obci poskytnúť štátnu dotáciu. Použitie štátnej dotácie je preskúmateľné štátnym orgánom podľa osobitných predpisov.
- Obci, ktorej vlastné príjmy nepostačujú na plnenie úloh samosprávy, možno poskytnúť štátnu dotáciu podľa normatívu určeného vládou.
- Obec môže svoje úlohy financovať aj z prostriedkov združených s inými obcami, so samosprávnymi krajmi a s inými právnickými osobami alebo fyzickými osobami.
- Obec si môže na plnenie svojich úloh zriadiť mimorozpočtové peňažné fondy. Na plnenie úloh spoločných pre viac obcí alebo z iného dôvodu môžu obce zriadiť spoločný fond, správu fondu vykonáva rada fondu ustanovená obcami, ktoré fond zriadili, a to podľa dohodnutých pravidiel.
§ 7 Majetok obce
- Majetkom obce sú veci vo vlastníctve obce a majetkové práva obce.
- Majetok obce slúži na plnenie úloh obce.
- Majetok obce sa má zveľaďovať a zhodnocovať a vo svojej celkovej hodnote zásadne nezmenšený zachovať. Darovanie nehnuteľného majetku obce je neprístupné, ak osobitný predpis neustanovuje inak.
- Majetok obce možno použiť najmä na verejné účely, na podnikateľskú činnosť a na výkon samosprávy obce.
- Orgány obce a subjekty s majetkovou účasťou obce sú povinné majetok obce zveľaďovať, chrániť a zhodnocovať.
Sú povinné najmä:
- udržiavať a užívať majetok,
- chrániť majetok pred poškodením, zničením, stratou alebo zneužitím,
- používať všetky právne prostriedky na ochranu majetku, vrátane včasného uplatňovania svojich práv alebo oprávnených záujmov pred príslušnými orgánmi viesť majetok v predpísanej evidencii v súlade s platnou úpravou.
- Majetok obce, ktorý slúži na verejné účely (najmä pre miestne komunikácie a iné verejné priestranstvá), je verejne prístupný a možno ho obvyklým spôsobom používať, ak jeho používanie obec neobmedzila.
- Obecné zastupiteľstvo môže zakladať, zriaďovať a kontrolovať rozpočtové a príspevkové organizácie ako aj právnické osoby s majetkovou účasťou obce.
- Majetok obce a nakladanie s ním upravuje osobitný zákon 138/91Zb. o majetku obcí.
§ 8 Rozpočet obce
- Základom finančného hospodárenia obce je rozpočet obce, ktorý sa zostavuje na obdobie jedného kalendárneho roka.
- Rozpočet obce obsahuje príjmy a výdavky spojené s činnosťou samosprávy, finančné vzťahy k štátnemu rozpočtu, k rozpočtu samosprávneho kraja a finančné vzťahy k právnickým osobám a fyzickým osobám.
- Rozpočet obce obsahuje príjmovú a výdavkovú časť.
Príjmovú časť tvoria najmä:
- príjmy z miestnych daní a poplatkov,
- výnosy z majetku obce rozpočtových a príspevkových organizácií iných subjektov s majetkovou účasťou obce,
- dotácie zo štátneho rozpočtu,
- podiel na daniach.
- Výdavkovú časť rozpočtu obce tvoria najmä:
- výdavky na výkon samosprávnych funkcií obce,
- výdavky na údržbu majetku obce,
- kapitálové - investičné výdavky.
- Pred schválením je rozpočet obce zverejnený najmenej na 15 dní spôsobom v obci obvyklým, aby sa k nemu mohli obyvatelia obce vyjadriť, to platí aj o záverečnom účte obce, ako aj o návrhu na vyhlásenie dobrovoľnej zbierky.
- Prebytky rozpočtu obce možno previesť do mimorozpočtového peňažného fondu obce alebo do rozpočtu obce na ďalší kalendárny rok.
- Obec vedie účtovníctvo podľa osobitného zákona. Ročnú účtovnú závierku obce overuje audítor. Audítor overuje aj ďalšie skutočnosti ustanovené osobitným zákonom.
- Postavenie rozpočtu obce, jeho tvorbu a obsah, pravidlá rozpočtového hospodárenia, tvorbu a použitie mimorozpočtových zdrojov, spôsob finančného vyrovnávania medzi obcami, vzťahy k štátnemu rozpočtu a k rozpočtu samosprávneho kraja ustanovuje osobitný zákon.
§9
Rozpočtové provizórium
1. Ak nebude rozpočet obce na budúci rok schválený pred 1.1. rozpočtového roka, riadi sa rozpočtové hospodárenie v čase od 1.1. r.r. Do schválenia rozpočtu obecným zastupiteľstvom rozpočtovým provizóriom.
2. Rozpočtové príjmy a výdavky v čase provizória sa zúčtujú do rozpočtu obce po jeho schválení obecným zastupiteľstvom.
Časť III. § 10 Orgány obce
- Orgánmi obce sú:
- obecné zastupiteľstvo,
- starosta obce
- Obecné zastupiteľstvo môže zriadiť a zrušiť podľa potreby stále alebo dočasné výkonné, kontrolné a poradné orgány, najmä obecnú radu, komisie a určuje im náplň práce, môže zriadiť a zrušiť aj ďalšie svoje orgány a útvary, ak tak ustanovuje osobitný zákon. Ďalšími orgánmi zriadené zastupiteľstvom sú:
-komisie obecného zastupiteľstva a hlavný kontrolór obce.
§ 11 Obecné zastupiteľstvo
- Obecné zastupiteľstvo je zastupiteľský zbor obce Vlkas zložený z 5 poslancov, zvolených v priamych voľbách obyvateľmi obce na 4 roky. Funkčné obdobie obecného zastupiteľstva sa končí zložením sľubu poslancov novozvoleného obecného zastupiteľstva.
- Obecné zastupiteľstvo rozhoduje o základných otázkach života obce, najmä je mu vyhradené
- určovať zásady hospodárenia a nakladania s majetkom obce a s majetkom štátu, ktorý užíva, schvaľovať najdôležitejšie úkony týkajúce sa tohto majetku a kontrolovať hospodárenie s ním,
- schvaľovať rozpočet obce a jeho zmeny, kontrolovať jeho čerpanie a schvaľovať záverečný účet obce, schvaľovať emisiu komunálnych dlhopisov, schvaľovať zmluvu uzavretú podľa zákona č. 369/1990 o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov podľa § 20 ods.1, rozhodovať o prijatí úveru alebo pôžičky, o prevzatí dlhu a o prevzatí ručiteľského záväzku,
- schvaľovať územný plán obce alebo jej časti a koncepcie rozvoja jednotlivých oblastí života obce,
- rozhodovať o zavedení a zrušení miestnej dane alebo miestneho poplatku podľa osobitných predpisov,
- určovať náležitosti miestnej dane alebo miestneho poplatku a verejnej dávky a rozhodovať o prijatí úveru alebo pôžičky,
- vyhlasovať hlasovanie obyvateľov obce o najdôležitejších otázkach života a rozvoja obce a zvolávať verejné zhromaždenia občanov,
- uznášať sa na nariadeniach,
- schvaľovať dohody o medzinárodnej spolupráci a členstvo obce v medzinárodnom združení
- určovať organizáciu obecného úradu a určovať plat starostu a hlavného kontrolóra,
- schvaľovať poriadok odmeňovania zamestnancov obce,
- vypracovaný podľa osobitného predpisu, ako aj ďalšie predpisy (rokovací poriadok, pracovný poriadok, organizačný poriadok a pod.),
- zriaďovať, zrušovať a kontrolovať rozpočtové a príspevkové organizácie obce a na návrh starostu vymenúvať a odvolávať ich vedúcich (riaditeľov), zakladať a zrušovať obchodné spoločnosti a iné právnické osoby a schvaľovať zástupcov obce do ich orgánov, ako aj schvaľovať majetkovú účasť obce v právnickej osobe,
- schvaľovať združovanie obecných prostriedkov a činností a účasť v združeniach ako aj zriadenie spoločného regionálneho alebo záujmového fondu,
- zriaďovať a zrušovať orgány potrebné na samosprávu obce a určovať náplň ich práce,
- udeľovať čestné občianstvo obce, obecné vyznamenania a ceny,
- ustanoviť erb obce, vlajku obce, pečať obce, prípadne znelku obce,
- schvaľovať zmluvné prevody vlastníctva nehnuteľného majetku,
- schvaľovať zmluvné prevody hnuteľného majetku nad hodnotu, ktorú určilo obecné zastupiteľstvo,
- schvaľovať nakladanie s majetkovými právami v určenej hodnote,
- schvaľovať aukčný predaj vecí,
- schvaľovať ďalšie úkony v zmysle prijatých zásad hospodárenia,
- schvaľovať ďalšie úkony v zmysle prijatého organizačného poriadku.
- Tieto úkony obecného zastupiteľstva sa musia realizovať v súlade s § 13 ods. 3 písm. d.) zákona SNR č. 369/1990 Zb., podľa ktorého: starosta rozhoduje vo všetkých veciach správy obce, ktoré nie sú zákonom alebo organizačným poriadkom vyhradené obecnému zastupiteľstvu.
|
|
§ 12 Starosta obce
- Starosta obce je najvyšším predstaviteľom obce a zároveň najvyšším výkonným orgánom obce. Funkcia starostu je v zmysle zákona verejnou funkciou a pri výkone úloh je starosta verejným činiteľom. Obyvatelia obce ho volia v priamych tajných voľbách. Starosta je volený na štyri roky a jeho funkčné obdobie končí zvolením a zložením sľubu nového starostu.
- Starosta je :
- štatutárnym orgánom obce v majetkovoprávnych vzťahoch,
- štatutárnym orgánom obce v pracovnoprávnych vzťahoch zamestnancov obce,
- správnym orgánom obce v administratívnych vzťahoch.
- Funkcia starostu je verejná funkcia., ktorá sa nevykonáva v pracovnom pomere. Starosta nie je zamestnancom obce, ale niektoré jeho nároky sa posudzujú tak, ako by bol zamestnancom obce.
- Funkcia starostu je monokratická. Starosta nie je členom obecného zastupiteľstva a nie je volený zastupiteľstvom obce. Má samostatné a nezávislé postavenie, ktoré vyplýva zo zákona.
- Starosta vykonáva obecnú správu. Rozhoduje vo všetkých veciach správy, ktoré nie sú zákonom alebo organizačným poriadkom vyhradené obecnému zastupiteľstvu. Zastupuje obec vo vzťahoch k štátnym orgánom, k právnickým a fyzickým osobám.
- Starosta zvoláva a vedie zasadnutie obecného zastupiteľstva a podpisuje jeho uznesenia. Starosta v zásade rozhoduje v tých istých veciach ako obecné zastupiteľstvo, koná tak najmä v prípravnej a výkonnej fáze. V oblasti, kde rozhoduje výlučne obecné zastupiteľstvo, starosta sa musí podriadiť rozhodnutiu zastupiteľstva.
- Starosta obce v súlade so zákonom č. 369/1990 o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov § 13 ods. 5,6 môže pozastaviť výkon uznesenia obecného zastupiteľstva vo vymedzených prípadoch.
- Nástroje riadenia starostu sú najmä :
- vykonávanie správy obce,
- rozhodovanie vo veciach správy obce pokiaľ nie sú tieto vyhradené obecnému zastupiteľstvu,
- vydávanie rozhodnutí správy obce a prenesenej štátnej správy,
- rozhodovanie o rozpočtových opatreniach,
- organizovanie práce obecného úradu,
- ukladanie pokút a sankcií,
- zastupovanie obce vo vzťahu k iným subjektom,
- zvoláva a vedie zasadnutia obecného zastupiteľstva ,
- podpisujeobecného zastupiteľstva a všeobecne záväzné nariadenia .
9. Mandát starostu zaniká:
- odmietnutím sľubu alebo zložením sľubu s výhradou,
- uplynutím funkčného obdobia,
- vzdaním sa mandátu,
- právoplatným odsúdením za úmyselný trestný čin alebo právoplatným odsúdením za trestný čin, ak výkon trestu odňatia slobody nebol podmienečne odložený,
- pozbavením alebo obmedzením spôsobilosti na právne úkony,
- vyhlásením výsledku hlasovania obyvateľov obce o odvolaní starostu, ktorým sa rozhodlo o odvolaní starostu,
- zmenou trvalého pobytu mimo územia obce Vlkas,
- v prípade § 16 ods. 3,
- smrťou,
- zrušením obce.
- Vzdanie sa mandátu starostu sa musí urobiť písomne a jeho účinky nastávajú doručením obecnému úradu. Vzdanie sa mandátu nemožno vziať späť.
§ 13 Zástupca starostu
- Starostu počas neprítomnosti alebo nespôsobilosti výkonu funkcie zastupuje jeho zástupca, ktorého menuje starosta obce spravidla na celé funkčné obdobie
- Zástupca starostu počas neprítomnosti starostu alebo jeho nespôsobilosti na výkon funkcie :
- nesmie zasahovať do výlučnej pôsobnosti starostu § 13 zákona č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov,
- vykonáva bežné úkony súvisiace s činnosťou chodu obecného úradu.
- Ak zanikne mandát starostu skôr ako uplynie funkčné obdobie, plní úlohy starostu v plnom rozsahu zástupca starostu. Zastupovanie sa končí sľubom nového starostu.
§ 14
Poslanec s právom zvolávať a viesť obecné zastupiteľstvo
- Obecné zastupiteľstvo spravidla na celé volebné obdobie poverujeobecného zastupiteľstva, ktorý má právo zvolávať a viesť zasadnutie obecného zastupiteľstva.
§ 15 Komisie obecného zastupiteľstva
- Komisie zriaďuje ako stále alebo dočasné poradné, iniciatívne a kontrolné orgány obecné zastupiteľstvo.
- Komisie sú zložené z poslancov obecného zastupiteľstva a z ďalších osôb zvolených zastupiteľstvom.
- Obecné zastupiteľstvo volí predsedu komisie z radov poslancov zastupiteľstva. Každá komisia sa skladá z predsedu, tajomníka a členov komisie
- Predseda komisie :
- riadi a organizuje prácu komisie, zvoláva jej schôdze a riadi ich priebeh
- zostavuje plán činnosti a organizuje spoluprácu s ostatnými komisiami,
- zastupuje komisiu navonok.
Tajomník komisie :
- vedie písomné záznamy s rokovania komisií a zabezpečuje písomnú agendu súvisiacu s činnosťou komisie.
- Obecné zastupiteľstvo vo Vlkase má vytvorené tieto stále komisie :
- komisiu pre výstavbu, poľnohospodárstvo a životné prostredie
- komisiu pre sociálne veci, školstvo, kultúru a šport
- V prípade potreby a vhodnosti vytvorí obecné zastupiteľstvo ďalšie komisie.
- Komisie na úseku, pre ktorý boli zriadené najmä :
- vypracúvajú stanoviská k materiálom prerokúvaným obecnými orgánmi, k najdôležitejším otázkam života obce a pre obec dôležitým investičným zámerom,
- vypracúvajú návrhy a podnety na riešenie najdôležitejších otázok života v obci a predkladajú ich orgánom obce, ktoré sú povinné sa nimi zaoberať a o výsledku komisiu informovať,
- kontrolujú spôsob realizácie uznesení obecného zastupiteľstva a obecnej rady, dozerajú na hospodárenie s majetkom obce, prípadne s majetkom prenechaným obci na dočasné užívanie, ďalej dozerajú na podnikateľskú a investičnú činnosť v obci, kontrolujú ako sa vybavujú sťažnosti, oznámenia a podnety, príp. pripomienky obyvateľov obce.
- Komisie sa schádzajú podľa potreby, najmenej však jeden krát za dva mesiace. Komisie zvoláva a vedie predseda komisie. Zásady rokovania a uznášania sa si komisia stanoví na svojom prvom zasadnutí
- Komisie nemajú rozhodovaciu právomoc.
|
|
§ 16 Práva a povinnosti poslancov
- Poslanec je povinný najmä:
- zložiť sľub na prvom zasadnutí obecného zastupiteľstva, ktorého sa zúčastní,
- zúčastňovať sa zasadnutí obecného zastupiteľstva a jeho orgánov, do ktorých bol zvolený,
- dodržiavať organizačný a rokovací poriadok,
- obhajovať záujmy obce a jej obyvateľov,
- na požiadanie informovať voličov o svojej činnosti a o činnosti obecného zastupiteľstva.
- Poslanci môžu vytvárať poslanecké kluby podľa politickej príslušnosti na účinné vykonávanie poslaneckého mandátu , na prehĺbenie politickej spolupráce, výmeny názorov a na podporu poslaneckej iniciatívy.
- Poslanec je oprávnený najmä:
- predkladať obecnému zastupiteľstvu a ostatným orgánom samosprávy obce návrhy, podnety, pripomienky a námety,
- interpelovať starostu, prípadne členov obecnej rady vo veciach týkajúcich sa ich práce,
- požadovať od riaditeľov rozpočtových, príspevkových organizácií a iných subjektov zriadených obcou, príp. s majetkovou účasťou obce vysvetlenia vo veciach týkajúcich sa ich činnosti,
- požadovať informácie a vysvetlenia od fyzických a právnických osôb, ktoré vykonávajú v obci podnikateľskú činnosť vo veciach týkajúcich sa dôsledkov ich podnikania v obci,
- zúčastňovať sa na previerkach, kontrolách, na vybavovaní sťažností, oznámení a podnetov, ktoré vykonávajú orgány samosprávy obce a hlavný kontrolór obce,
- požadovať vysvetlenie od štátnych orgánov vo veciach potrebných pre riadny výkon poslaneckej funkcie.
§ 17 Náhrady poslancov
- Funkcia poslanca sa zásadne vykonáva bez prerušenia pracovného alebo obdobného pomeru. Za jej výkon môže obec poskytnúť odmenu. Poslancovi patrí náhrada skutočných výdavkov, ktoré mu v súvislosti s výkonom funkcie poslanca vznikli a to podľa osobitných predpisov platných pre pracovníkov v pracovnom pomere.
- Poslanec nesmie byť pre výkon svojej funkcie ukrátený na právach ani nárokoch vyplývajúcich z pracovného pomeru.
§ 18 Odmeny
- Obecné zastupiteľstvo spravidla na návrh starostu môže udeliť z obecných prostriedkov vecné dary a odmeny a to najmä poslancom a iným obyvateľom obce, prípadne iným osobám za aktívnu prácu v orgánoch samosprávy a významný podiel na rozvoji obce.
Časť VI. § 19 Vzťah obce s okolím
- Veci spoločného záujmu obce Čechy a okolitých miest a obcí sa riešia dohodou obce s okolitými obcami a mestami.
- Obec môže k obhajobe svojich práv a záujmov vytvárať združenia, nadväzovať partnerské vzťahy a spolupracovať s obcami a mestami iných štátov a byť členom medzinárodných združení miestnych orgánov.
- Obec môže spolupracovať na základe zmluvy uzavretej na účel uskutočnenia konkrétnej úlohy alebo činnosti, na základe zmluvy o zriadení združenia obcí, zriadením alebo založením právnickej osoby.
- Majetok, ktorý obec získa na základe zmluvy uzavretej za účelom uskutočnenia konkrétnej úlohy alebo činnosti , alebo z činnosti právnickej osoby, ktorú založila, stáva sa spoluvlastníctvom všetkých obcí, ktoré sú účastníkmi zmluvy. Podiel na majetku získanom spoločnou činnosťou zodpovedá sume vložených prostriedkov, ak sa obce nedohodnú inak.
- Spolupráca obcí sa riadi zásadami zákonnosti, vzájomnej výhodnosti a súladu s potrebami obyvateľov obcí. Obce majú pri vzájomnej spolupráci rovnaké postavenie.
- Obec pri plnení svojich úloh spolupracuje s orgánmi štátu a to najmä s okresným úradom, územne špecializovanými úradmi štátnej správy, právnickými a fyzickými osobami a ďalšími štátnymi orgánmi /prokuratúra, súdy, polícia/.
- Obec spolupracuje pri zabezpečovaní rozvoja obce a na prospech obce s podnikateľskými, právnickými a fyzickými osobami a s politickými stranami a hnutiami a občianskymi združeniami, ktoré pôsobia na území obce.
Časť VII. § 20 Kronika obce
- Kronika obce Vlkas sa vedie v úradnom jazyku.
- Zápisy do kroniky sa vykonávajú v štvrťročných intervaloch. Zápisy chronologicky dokumentujú fakty zo spoločenského a hospodárskeho života obce. Sú hodnoverným svedectvom o udalostiach v obci a o ľuďoch, ktorí sa pričinili o prospech žitia miestneho spoločenstva.
- Spracovaním zápisov do kroniky je poverený obecný kronikár, ktorého menuje a odvoláva starosta.
- Text jednotlivých štvrťročných zápisov do kroniky schvaľuje Obecné zastupiteľstvo po predbežnom prerokovaní a vyjadrení v komisii kultúry, športumládeže.
Časť VIII. § 21 Pomoc obyvateľom pri mimoriadnych situáciách
- Obec je povinná poskytnúť obyvateľovi nevyhnutnú okamžitú pomoc v jeho núdzi, spôsobenej živelnou pohromou, haváriou alebo inou podobnou udalosťou, najmä zabezpečiť mu prístrešie, stravu alebo inú materiálnu pomoc.
- Obec organizuje riadi a vykonáva základné práce v čase nebezpečenstva pôvodne miestneho významu. V prípade nevyhnutnej potreby vyžaduje od fyzických a právnických osôb plnenie všeobecných povinností pri ochrane pred povodňami.
- Obec zabezpečuje evakuácie, dočasné ubytovanie a stravu evakuovanému obyvateľstvu, podľa možnosti aj ochranu jeho majetku a vypracováva plány záchranných prác.
- Obec je povinná pomáhať pri likvidácii a odstraňovaní následkov živelnej pohromy a havárií prostredníctvom dobrovoľného obecného požiarneho zboru v spolupráci s ďalšími právnickými a fyzickými osobami a organizáciami štátu.
§ 22 Pomoc obci pri mimoriadnych situáciách
- Starosta môže uložiť právnickej alebo fyzickej osobe povinnosť poskytnúť osobnú alebo vecnú pomoc pri odstraňovaní následkov živelnej pohromy alebo inej mimoriadnej udalosti, ak osobitný zákon neustanovuje inak.
- Právnická alebo fyzická osoba, ktorá poskytla osobnú alebo vecnú pomoc, má právo na náhradu účelne vynaložených nákladov, najneskôr do dvoch rokov od ich vzniku, inak toto právo zanikne.
Časť IX. § 23 Spoločné a záverečné ustanovenia
- Štatút obce Vlkas je základnou právnou normou obce Vlkas.
- Všetky Všeobecne záväzné nariadenia obce, uznesenia obecných orgánov a iné predpisy musia byť v súlade s týmto štatútom.
- Zmeny a doplnky tohto štatútu schvaľuje obecné zastupiteľstvo 3/5 väčšinou všetkých poslancov.
- Štatút obce bol schválený obecným zastupiteľstvom dňa 8.11.2014, uznesením č. 4/13/2014
- Štatútnadobúda účinnosť dňom 23.11.2014
- Dňom účinnosti Štatútu obce Vlkas sa ruší Štatút obce Vlkas zo dňa 1.4.2002
Vo Vlkase dňa 8.11. 2014
Imrich Slovák starosta obce
|