
O r g a n i z a č n ý p o r i a d o k
O r g a n i z a č n ý p o r i a d o k
Obecného úradu vo Vlkase
Obecné zastupiteľstvo vo Vlkase podľa § 11 ods. 4 písm. j/ a § 16 ods. 2 zák. č. 369/1990 Zb. o obecnom zriadení v znení neskorších predpisov a zákona č. 552/2003 Z.z. o výkone práce vo verejnom záujme schvaľuje tento organizačný poriadok Obecného úradu vo Vlkase.
Čl. 1
Úvodné ustanovenie
- Organizačný poriadok Obecného úradu vo Vlkase / ďalej len OcÚ/ je základným organizačným predpisom tohto úraduje záväzným pre všetkých jeho pracovníkov.
- Organizačný poriadok svojim obsahom určuje vnútornú organizáciu
OcÚ, jeho organizačné členenie a zásady riadenia .
Čl. 2
Právne postavenie OcÚ
- OcÚ je výkonný orgán Obecného zastupiteľstva Vlkas /ďalej len OZ/
a starostu obce zložený z pracovníkov obce. OcÚ zabezpečuje odborné,
administratívne a organizačné veci OZ, starostu obce a ďalších orgánov
zriadených OZ.
- Obecný úrad nemá právnu subjektivitu / nie je právnickou osobou/
a nemôže vystupovať vo svojom mene v právnických vzťahoch. Sídlom
OcÚ Vlkas je Vlkas č. 157.
- Organizáciou OcÚobjem mzdových prostriedkov potrebných na jeho
činnosť určuje OZ.
Čl. 3
Náplň činnosti OcÚ
Obecný úrad najmä:
a/ zabezpečuje písomnú agendu všetkých orgánov obce a orgánov obecného
zastupiteľstva a je podateľňou a výpravňou obce,
b/ zabezpečuje odborné podklady a iné písomnosti na rokovanie OZ a jeho
konaní
c/ vypracúva písomné vyhotovenia všetkých rozhodnutí starostu vzdaných
v správnom konaní
d/ vykonáva plnenie nariadení, uznesení OZ a rozhodnutia starostu,
e/ pripravuje návrhy všeobecne záväzných nariadení obce a zabezpečuje
ich výkon,
f / zabezpečuje ďalšie úkony slúžiace k plneniu úloh samosprávy a prenesenej
pôsobnosti štátnej správy v súlade s osobitnými predpismi.
Čl. 4
Postavenie OZ vo vzťahu k OcÚ
- Obecné zastupiteľstvo vo vzťahuOcÚ vykonáva a plní nasledovné úlohy:
a/ určuje vnútornú organizáciu obecného úradu
b/ uznáša sa na organizačnom poriadku OcÚ, pracovnom poriadku a jeho
prípadných zmenách a doplnkoch, ako aj ďalších predpisoch,
c/ schvaľuje štatút obce,
d/ schvaľuje rozpočet obce , jeho zmeny a kontroluje jeho čerpanie,
e/ schvaľuje najdôležitejšie úkony, týkajúce sa hospodárenia s majetkom
obce a kontroluje hospodárenie s ním,
f/ rozhoduje v ďalších veciach, ktoré si vyhradí uznesením ,
Obecné zastupiteľstvo nie je oprávnené a nemôže zasahovať do výlučnej právomoci
a pôsobnosti starostu obce /§ 13 ods. 3,4 cit. Zákona / 369/1990 Zb. v znení neskorších
predpisov,
Čl. 5
Postavenie starostu obce vo vzťahu k OcÚ
Starosta je najvyšším výkonným orgánom obce. V majetkových vzťahoch obce a v pracovno-právnych vzťahoch je štatutárnym orgánom. V administratívnych vzťahoch je správnym orgánom.
Starosta obce vo vzťahu k OcÚ vykonáva a plní najmä tieto úlohy:
a/ vykonáva správu obce v súlade so zákonmi , organizačným poriadkom
obce a všeobecne záväznými nariadeniami obce,
b/ rozhoduje vo všetkých veciach správy obce, ktoré nie sú zákonom ,
uzneseniami obecného zastupiteľstva, zásadami hospodárenia obce,
štatútom obce, alebo týmto organizačným poriadkom vyhradené OZ,
c/ v pracovno – právnych vzťahoch plní funkciu vedúceho organizácie
d/ udeľuje plnú moc k zastupovaniu obce v právnych záležitostiach, môže
preniesť niektoré právomoci na svojho zástupcu, alebo iných
zamestnancov obce,
e/ schvaľuje podanie žalôb na súdy,
f/ vytvára štáb obrany pre oblasť obrany, ako svoj poradný orgán , ako svoj
poradný orgán , ktorá priamo riadi,
g/ ustanovuje svojho zástupcu,
Čl. 6
Postavenie zástupcu starostu obce
Zástupca starostu obce zastupuje starostu obce počas jeho neprítomnosti alebo nespôsobilosti na výkon svojej funkcie v súlade so zákonom o obecnom zriadení. Zástupca starostu vykonáva úlohy a činnosti určené obecným zastupiteľstvom. Ustanovením do funkcie zástupcu starostu sa nezakladá jeho pracovný pomer k obci. Zástupca starostu pre obec Vlkas nie je pre výkon funkcie uvoľnený zo zamestnania.
Čl. 7
Postavenie kontrolóra obce
Kontrolór obce je zamestnancom obce na úväzok, ktorého volí a odvoláva OZ na 6 rokov. Kontrolór obce vo vzťahu k obecnému úradu plní najmä nasledovné úlohy:
- Vykonáva kontrolu plnenia úloh obce,
- Kontroluje príjmy a výdavky, vypracúva odborné stanoviská k návrhu rozpočtu obce,
- Kontroluje ako úrad zabezpečuje plnenie VZN obce, uznesenia zastupiteľstva,
- Kontroluje pokladničné operácie a účtovníctvo obce
- Kontroluje nakladanie s majetkom obce,
- Pri výkone úloh je oprávnený nahliadať do dokumentov obce,
- Upozorňuje na nedostatky a porušenia platných právnych predpisov v činnosti obce.
Čl. 8
Riaditeľ MŠ
- Riaditeľ materskej školy plní úlohy na zabezpečenie riadneho chodu materskej školy, vyplývajúcejeho postavenia a pracovnej zmluvy
- Riaditeľ MŠ predkladá správyčinnosti zo svojho úseku starostovi obce a podľa jeho nariadenia informuje OZ.
Čl. 9
Pracovníci OcÚ a obce
- Práva, povinnostinároky pracovníkov OcÚ sú upravené v Zákonníku práce, vo vykonávacích predpisoch k ZP, v zákone o verejnej službe, v pracovnom poriadku OcÚ.
- Náplň práce pracovníkov OcÚ je daná dojednaným druhom vykonávanej práce podľa pracovnej zmluvy,pracovnou náplňou a pokynmi nadriadených, ktoré musia byť obsahovo v súlade s dojednaným druhom vykonávanej práce, na ktorú bol uzatvorený pracovný pomer s pracovníkom.
- prípade, ak je s určitým miestom spojená hmotná zodpovednosť, musí obec ako zamestnávateľ pri uzatváraní pracovného pomeru požadovať i uzatvorenie dohody o hmotnej zodpovednosti.
- Jednotliví pracovníci medzi sebou úzko spolupracujú pri plnení úloh, ktoré pre nich vyplývajúplatnej právnej úpravy a obsahovej náplne činností.
Čl. 10
Činnosti zabezpečované pracovníkmi OcÚ
V súlade s platnými právnymi predpismi zabezpečujú pracovníci OcÚ najmä tieto úlohy:
- Všeobecné činnosti:
- zabezpečujú plnenie uznesení OZ na úsekoch svojej pôsobnosti
- zabezpečujú odborné podkladyiné písomnosti na rokovanie OR a OZ
- pripravujú návrhyzmeny všeobecne záväzných nariadení obce
- poskytujú súčinnosť orgánom štátukontrolným orgánom
- poskytujú informácie podľa zák.č.211/2000 Z.z.slobodnom prístupe k informáciám
- Odborné činnosti:
- na úseku finančnom:
- komplexne vykonáva správne a ekonomické agendy v oblasti financií, rozpočtovníctva, účtovníctva, finančné operácie
- pripravuje podklady k vedeniu mzdovej agendy, ktorú vykonáva zmluvný servis
- vykonáva činnosti správcu daní
- spravuje pohľadávky obce, spolupracuje pri výkone rozhodnutí /exekúcie/
- vykonáva inventarizáciu majetku,
- vykonáva úlohy na úseku školstva, originálna pôsobnosť a prenesený výkon štátnej správy
- na úseku danípoplatkov:
- vedenie evidenciu daní a miestnych poplatkov
- vystavuje platobné výmery /vyrubovanie poplatkov/
- eviduje uhradené platby, zasiela upomienky, vymáha nedoplatky
- podieľa sa na príprave VZN o daniach a poplatkoch
- na úseku matričnej činnosti:
- vykonáva osvedčovanie podpisov a odpisov
- vykonáva osvedčenia o právnej spôsobilosti
- na úseku evidencie obyvateľov:
- vedie evidenciu občanov prihlásených k trvalému a prechodnému pobytu
- vedie evidenciu vojakov a dôstojníkov v zálohe
- vytvára zoznamy voličov k voľbám
- vedie evidenciu detí a žiakov
- na úseku sociálnom:
- vedie evidenciu dôchodcov
- spolupôsobí pri poskytovaní pomoci soc. odkázaným občanom
- spisuje žiadosti prijatie do ústavu soc. starostlivosti
- spolupracuje pri výkone ochranných alebo výchovných opatrení
- na úseku výstavby, životného prostredia:
- úlohy stavebného zákona vykonáva cez Spol. obecnú úradovňu Šurany
- prijíma odhlásenia pri drobných stavbách, stavených úpravách a tieto povoľuje /§55 ods. 2 a §57 stav. zákona/
- vydáva rozhodnutia o pridelení zrušení súpisného čísla
- vydáva záväzné stanovisko obce k stavbe
- vydáva rozhodnutie na prevádzkovanie malého zdroja znečistenia
- vydáva stanoviská k žiadosti podnikateľov na začatie podnikateľskej činnosti
- rozhoduje vo veciach, v ktorých je príslušné povoľovať vodnú stavbu
- zabezpečuje výkon štátnej správy v prvom stupni vo veciach ochrany drevín v rozsahu ustanovenom zákonom /povolenie na výrub drevín/
- na úseku obrany, bezpečnostiochrany:
- zabezpečuje a plní úlohy obce na úseku obrany, bezpečnosti a civilnej ochrany obyvateľov
- zabezpečuje dokumentáciu pre evakuačnú, havarijnú komisiu obce krízový štáb obce
- vypracúva dokumentáciu obce pre prípadný vznik mimoriadnych situácií - vyhlasovanie stupňov pohotovosti
- zabezpečuje mimoriadne regulačné opatrenia v prípade ohrozenia zásobovania občanov
- na úseku kultúry:
- podieľa sa na organizácii kultúrnych a spoločenských podujatí
- zabezpečuje agendu kultúry, evidenciu podujatí, rozhlasové relácie, správu obecnej knižnice
- spolupracuje so spoločenskými organizáciami pôsobiacimi v obci
Čl. 11
Podpisovanie písomností
- Písomnosti, s podpisom ktorých je spojený vznik, zmena, alebo zánik právpovinností /napr. zmluvy, dohody atď/ podpisuje starosta obce, v neprítomnosti jeho jeho zástupca.
- Rozhodnutiaprávach, právnom chránených záujmoch a povinnostiach fyzických a právnických osôb, rozhodnutia o správe daní a poplatkov sa vydávajú v mene obce Vlkas a podpisuje ich starosta obce, v neprítomnosti jeho zástupca.
- prípade poverenia starostom obce bežné písomnosti podpisujú v mene úradu administratívne pracovníčky obecného úradu.
- Predtlačené predvolanky občanominé obdobné tlačivá a žiadosti sú oprávnení podpísať príslušní vybavujúci pracovníci.
Čl. 12
Záverečné ustanovenia
- Organizačný poriadok je základnou organizačnou normou OcÚ Vlkas. Organizačný poriadok je záväzný pre všetkých pracovníkov OcÚ.
- Starosta obce sa zmocňuje na doplnenie náplne jednotlivých pracovníkov podľa potrebyna základe zákona.
- Všetky zmenydoplnky organizačného poriadku musia byť vykonané písomnou formou.
- Tento organizačný poriadok bol prerokovanýschválený uznesením OZ č. 3/13/2014 zo dňa 8.11.2014 a nadobúda účinnosť dňom jeho schválenia.
Vo Vlkase dňa 8.11.2014 2014
Imrich Slovák
Starosta obce